Финансово планиране – част първа

Същност на процеса на финансово планиране

  1. Въведение

В дейността си всеки предприемач се сблъсква с необходимостта от вземане на решения, свързани с разпределението на ресурси – финансови, материални, човешки и др. За да се справи успешно с тези задачи, той се нуждае от познания в редица финансови области, като например:

  • Приходи и разходи
  • Вземания и задължения
  • Собствени и привлечени финансови източници

Финансовото планиране е процес на оценка и определяне на необходимите активи и ресурси, както и прогнозиране на бъдещите финансови нужди. То е в основата на създаването на планове за достигане на поставените цели. Планирането може да се осъществява за различни периоди от време – от един месец до пет години.

  1. Финансовият план

Основното средство на финансовото планиране е финансовият план. Той помага да се определи:

  • Колко парични ресурси са необходими за реализацията на дадена дейност
  • Как фирмата ще ги разпредели оптимално по периоди

Финансовият план дава отговор за очакваната печалба от реализацията на дадена дейност. Той включва:

  • Счетоводен баланс
  • Отчет за приходите и разходите
  • Отчет за собствения капитал
  • Отчет за паричния поток
  1. Структура на финансовия план

Структурата на финансовия план се състои от следните компоненти:

  • Планиране на обема на продажбите
  • Планиране на паричните потоци
  • Планиране на приходите и разходите

Важно е всички данни в плана да съответстват на прогнозите и резултатите, представени в предишни части на бизнес плана. Всяко отклонение може да се забележи лесно и да подложи на съмнение достоверността на информацията.

  1. Варианти за планиране

Обикновено се използват три варианта за планиране на бизнес идея:

  • Песимистичен
  • Оптимистичен
  • Реалистичен
  1. Планиране на обема на продажбите

Прогнозирането на продажбите е ключов фактор за успеха на фирмата и е отправна точка за планиране на дейността. То е от решаващо значение поради следните причини:

  • Отразява всички основни дейности на фирмата и промените в тях
  • Определя производствената програма, потребностите от ресурси, нивата на материалите
  • Служи за основа за определяне на най-важните финансови показатели
  1. Равновесна точка

Най-често използваният метод за определяне на цените е чрез зависимостта между общия обем на продажбите и разходите за осъществяване на дейността. Когато има изравняване на приходите и разходите, този момент се нарича равновесна точка.

Равновесната точка зависи от:

  • Наем
  • Разходи за ток, вода
  • Заплати на работниците
  • Разходи за производство и доставка на продукти
  • Маркетинг
  • Реклама

Освен от тези фактори, равновесната точка зависи и от:

  • Брой на продадените продукти или услуги
  • Средна цена на продуктите или услугите

Планиране на паричните потоци

  1. Определяне на минималния необходим паричен баланс:
  • Процент от текущите задължения: Препоръчително е минималният паричен баланс да е поне 25% от текущите задължения на фирмата.
  • Анализ на минали данни: Отчетните данни за предишни периоди могат да дадат информация за средния размер на паричните средства, необходими за поддържане на нормална дейност.
  • Сезонни фактори: Някои бизнеси са сезонно зависими и може да се нуждаят от по-висок паричен баланс в определени периоди.
  1. Прогнозиране на продажбите:
  • Количествени методи:
    • Анализ на времеви редове
    • Регресионен анализ
    • Каузални модели
  • Качествени методи:
    • Експертни оценки
    • Проучвания на пазара
    • Анкети на клиенти
  • Оптимистичен, песимистичен и реалистичен сценарий:
    • Изготвяне на прогнози за продажбите в три варианта: оптимистичен, песимистичен и реалистичен.
  1. Прогнозиране на вземанията:
  • Анализ на сметките за получаване:
    • Модел и тенденции във вземанията.
    • Прогнозиране кога ще се получат плащанията от клиентите.
  • Средна продължителност на едно вземане:
    • Зависи от условията за плащане и финансовото състояние на клиентите.
  • Несъбираеми вземания:
    • Вземат се предвид рисковете от несъбираеми вземания.
  • Политика за продажби на кредит:
    • Ясна политика за оптимизиране нивото на вземанията.
  1. Прогнозиране на задълженията:
  • Записване на плащанията:
    • Записване на плащанията в месеца, когато ще бъдат платени.
  • Вид и брой на плащанията:
    • Зависят от вида бизнес.
    • Чести плащания за материали, заплати, наем, данъци, заеми.
  • Преценка на задълженията:
    • Препоръчително е да се прогнозират с по-висок размер от очакванията.
  • Краткосрочни задължения:
    • Задължения към доставчици, персонал, държавни органи.
  1. Планиране на паричните потоци:
  • Съпоставяне на прогнозните приходи и разходи:
    • Определяне на очаквания паричен поток за всеки период.
  • Идентифициране на потенциални проблеми:
    • Недостиг на парични средства.
    • Натрупване на излишни пари.
  • Разработване на стратегии за справяне с проблемите:
    • Кредитни линии.
    • Инвестиции.
    • Намаляване на разходите.

Допълнителни съвети:

  • Редовно актуализиране на плана:
    • Вземане предвид на промени в пазарната среда, бизнес стратегията и др.
  • Използване на софтуер за планиране на паричните потоци:
    • Автоматизиране на процеса.
    • По-добра оценка на финансовото състояние.

Заключение:

Планирането на паричните потоци е ключов инструмент за управление на фирмата. То позволява да се прогнозират бъдещите финансови нужди, да се идентифицират потенциални проблеми и да се разработят стратегии за тяхното справяне.

Страницата ми във Facebook!

Абонирай се за бюлетина ми!

Моят Линкедин профил!